Hoe schrijf je een blog? Voor het grootste deel staat of valt een blog met de inhoud. Dat betekent dat je je huiswerk eerst goed moet doen. Bepaal het doel en de doelgroep van je blog, bepaal belangrijke zoektermen, doe research en verzamel de juiste input. Done? Dan kan het schrijven beginnen. Ik heb mijn eigen formule bedacht met de 5 belangrijkste ingrediënten voor een goed blogartikel: B.L.O.G.T. Makkelijk te onthouden, zodat je bij elk blog dat je schrijft het verschil maakt tussen een redelijk en een goed blog. En dat vertaalt zich in de resultaten, zoals meer bezoekers, langere leestijd, lager bouncepercentage en meer kliks.
Tip: de beste volgorde is O.G.T.L.B.. Als je dat kunt onthouden en uitspreken, ben je een koning 😉
B – bijzonder beeld
Ik ben een tekstfan. Maar tekst kan niet zonder beeld. En andersom ook niet. Beeld kan een blog maken of kraken. Eigen foto’s zijn het meest authentiek en geven gegarandeerd geen gedoe met rechten. Als je stockfoto’s gebruikt, kies dan voor stockfoto’s die bij je merk passen en in lijn liggen met wat je wil uitstralen. Volg je eigen fotografie-richtlijnen en als je die niet hebt, stel ze dan op. Beeld is niet alleen fotografie natuurlijk. Wat wil je laten zien aan je lezers? Een infographic, illustratie of video leent zich misschien beter om je boodschap over te brengen.
Tip: plaats in elk geval beeld aan het begin van je blog, als headerfoto of meteen na de intro.
Anders ziet je lezer alleen een lap tekst. En die lap werkt helaas niet zoals bij een stier.
L – lekker leesbaar
Zorg dat je tekst lekker leest. Dat wil zeggen: makkelijk te begrijpen. Gebruik heldere taal en vermijd vakjargon. Vervang ouderwetse termen als ‘tevens’ en ‘middels’ – die ik beide nog heel vaak tegenkom – voor hun moderne versies. Voorkom ook dat je te veel lijdende vorm gebruikt (worden, zijn + passief deelwoord) en waak voor verslapping met twijfelwerkwoorden (kunnen, proberen etc.).
Zorg er ook voor dat je tekst snel te ‘scannen’ is. Help de haastige lezer met duidelijke subkopjes, opsommingen en witregels om snel te achterhalen waar je tekst over gaat. En ten slotte: zorg ervoor dat je tekst foutloos is. Dat leest lekkerder en staat professioneel. Ga niet blind af op de spellingcheck van je tekstverwerker of Google.
Lees ook: 5 redenen om nu te starten met bloggen
O – origineel onderwerp
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Over veel onderwerpen is al wel wat geschreven of gemaakt. Probeer toch een origineel onderwerp te bedenken of geef je eigen draai aan een onderwerp dat jouw klanten voldoende boeit. Ga je over een onderwerp schrijven waarover al veel geschreven is? Kijk dan of en hoe het beter kan.
Bronnen van onderwerpen kunnen zijn:
- Vragen die je van klanten of prospects krijgt, zowel off- als online.
- Heb je een zoekveld op je website? Inventariseer eens welke zoekopdrachten je bezoekers daarin opgeven.
- Schakel Google Alerts in voor relevante zoekwoorden in je branche.
- Bekijk in Search Console op welke zoekwoorden jouw website vertoningen krijgt.
- Raadpleeg Google Trends voor populaire zoektermen die relevant zijn voor jouw business.
- Zoek in Answer the Public en ontdek welke associaties je zoekterm krijgt.
G – goed geraamte
Hoe schrijf je een blog als er nog niets op papier staat? Begin elk blog met het geraamte, de structuur. Als die staat, heb je de kapstok om effectief te schrijven. Besteed er dus genoeg tijd aan, want het is het fundament van je artikel. Denk van tevoren na over:
- De boodschap: wat wil je overbrengen?
- De doelgroep: tegen wie heb je het?
- De structuur: inleiding, kern, slot, call-to-action.
- Een supertitel die lezers aantrekt
- Een wervende introductie die uitnodigt om door te lezen
- Heldere subkoppen die je artikel scanbaar maken
- Een krachtige afsluiting
Het is ook handig om alvast na te denken over relevante interne links naar andere content. Zo maak je je blog nog effectiever.
T – triggerende titel
Je titel bepaalt of je lezer afhaakt of doorleest. Leuk feitje: The Onion, de Amerikaanse versie van De Speld, test 1.500 headings per week en pikt de beste 30 eruit. Het toont aan dat er veel tijd en energie gaat naar een goede titel. En terecht.
Een goede titel bevat bijvoorbeeld:
- Een emotionele trigger (zoals ‘Zo schrijf je nooit meer een blog dat niet scoort’)
- Een hint van wat de lezer mag verwachten (en kom die belofte na)
- Cijfers (uit onderzoek blijken titels met cijfers het meest aansprekend)
Hoe schrijf je een blog als je geen inspiratie hebt?
Maak een wandelingetje, pak pen en papier en ga vrijuit associëren op jouw keywords, speur naar informatie op Google en gebruik de online tools om op onderwerpen te komen. Wat ook helpt is om een contentkalender op te stellen, waarin je onderwerpen voor het komende kwartaal verzamelt. Zo kun je vooruit en hoef je niet steeds iets nieuws te bedenken. Vergeet daarbij de actualiteit niet, er is altijd nieuws waar je op in kunt haken. Die actualiteit kun je deels ook voor zijn met de issuekalender bijvoorbeeld.
Last but not least: zorg voor een goede call-to-action (CTA), vertel je lezer wat de volgende stap moet zijn. Daarover gesproken: wil je dat ik eens een blog voor je schrijf? Neem dan contact met me op 😉
Succes met bloggen!