5 tips voor de beste call-to-action op je website

De beste call-to-action is er een waar je bezoekers op klikken. Van ‘Klik hier’ heb je hopelijk al vóór het jaar 2000 afscheid genomen. Hetzelfde geldt voor ‘Verstuur’ na een formulier. En van ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’, zonder een goede reden te geven om dat te doen. Met deze 5 tips maak je de beste call-to-action op je website.

Een goede call-to-action converteert

Calls-to-action (CTA’s) komen in je hele website voor in de vorm van buttons en links, maar idealiter heb je één allerbelangrijkste button. Wat is jouw hoofddoel? Als je bezoeker één actie zou uitvoeren op je website, welke zou dat dan moeten zijn? Een offerte aanvragen? Een afspraak maken? Iets bestellen? Het is belangrijk om de juiste call-to-action te kiezen en die superscherp te krijgen, want dat kan hét verschil maken in het succes van jouw conversiedoel. Dus: hoe goed zijn jouw CTA’s voor je CRO? Ehh … pardon?! Krijgen jouw buttons en links genoeg clicks? Of kan het beter?

Tip 1 – Neem angst of frictie weg

Klikken is vaak spannend. Zit ik ergens aan vast? Wat als … ? Zet de grootste twijfel(s) die je bezoekers hebben in of naast je CTA (dat noem je microcopy). Of geef je bezoeker een alternatief. Bijvoorbeeld in de vorm van een tekstlink.

Een voorbeeld van twijfels wegnemen:

[ Meld je nu aan – het is gratis ]
of:
[ Bestel nu ]
Je mag binnen 14 dagen gratis retourneren.

Voorbeeld van alternatief:
[ Start nu de gratis proefperiode ]
Hoe werkt het?

Tip 2 – Gebruik gebiedende wijs (tenzij … )

Bestel, lees, krijg, maak … gebiedende wijs roept aan tot actie. Gebruik laagdrempelige woorden die je bezoeker meteen iets opleveren, zoals ‘ontvang’, ‘ontdek’ of ‘start’. Probeer woorden die een drempel opwerpen te vermijden, zoals ‘ga naar’, ‘geef’ of ‘steun’.

Wil je je gebiedende wijs nog sterker maken, kijk dan of je er een voordeel van kan maken, zoals ‘bespaar’, ‘verdien’ of ‘profiteer’.

Vul het aan met een mooie belofte, zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld ‘gratis’, ‘in één klik’, ‘Ontdek in 30 seconden’ etc.

Over het algemeen werkt gebiedende wijs goed als het om een afrondende taak gaat. Is het een tussenstap, dan is het hele werkwoord vaak een betere keuze. Bijvoorbeeld: ‘bewerken’, ‘opslaan’, ‘bewaren’.

Lees ook: Hoe schrijf je een blog dat scoort? Met B.L.O.G.T!

Tip 3 – Schep de juiste verwachtingen

Wat gebeurt er als je bezoeker op de link of button klikt? Op welke pagina belandt hij dan? Geef aan wat bezoekers mogen verwachten na de klik. Wees specifiek. Niet ‘lees meer’, maar: ‘lees het hele artikel over CTA’s’. Niet ‘Boek nu’ als je bezoeker dan nog opties heeft, maar ‘Bekijk de prijzen en boek je vakantie’.

Tip 4 – Kies een contrasterende kleur

Een goede call-to-action staat of valt niet alleen met sterke copywriting. Vorm en kleur zijn ook van groot belang. Zijn jouw buttons je belangrijkste clicks? Laat je bezoekers er dan niet naar zoeken. Door ze een afwijkende kleur en aantrekkelijke vorm te geven, vallen ze lekker op en maak je de kans groter dat bezoekers erop klikken.

Een goede call-to-action op de website van het preHistorisch Dorp

Tip 5- Test welke variant het best werkt

Ondanks veel algemene tips voor een goede call-to-action, bepaalt uiteindelijk je bezoeker of hij wel of niet klikt. Daarom is het slim om verschillende varianten te testen. Welke krijgt de meeste clicks? Varieer bijvoorbeeld in kleur, tekst en posities.

Een goede call-to-action is nooit alleen

Calls-to-action staan nooit op zichzelf. Links en buttons zijn het onmisbare einde van een goed verhaal. Klopt dat verhaal bij jou? Maak je de weg voldoende vrij voor je bezoekers, zodat het bijna logisch is op je CTA’s te klikken? Het succes van je CTA’s bepaal je mede door een goede context, bijvoorbeeld door bezoekers met behulp van storytelling mee te nemen langs hun uitdagingen en jouw oplossing daarvoor.

iets sanders

Over iets Sanders.

De copywriter die jouw verschil maakt met copywriting en branding.  Je krijgt teksten die jouw merk onderscheiden van je concurrenten – en je zo meer bezoekers, leads, klanten en conversies opleveren. Tijd om iets anders te doen dan je concurrenten. Tijd voor iets Sanders. 

Ook interessant.

Lees meer over mij >
Bekijk mijn werk >
Lees wat opdrachtgevers van mij vinden >

 

Nog iets Sanders lezen?